BE Contemporary, “Evinde Gibi Ruhun Evsiz Yerlerde” sergisiyle Fulya Çetin, Günseli Baki, Monica Papi, SENA, Sezgi Abalı, Şafak Şule Kemancı ve Yekateryna Grygorenko’nun işlerini bir araya getiriyor. Ursula K. Le Guin’in dizelerinden ilham alan; küratörlüğünü Sezgi Abalı’nın üstlendiği sergi, 2 Haziran – 9 Temmuz 2023 tarihleri arasında ziyarete açık olacak.

“Evinde Gibi Ruhun Evsiz Yerlerde” sergisi ev kavramına sadece bir mimari ve kültürel yapı olarak yaklaşmıyor. İnsanın tasarlayıp, inşa ettiği ve imlediği çeperin ötesinde bir ev arayışında olan, alışılmışın dışına çıkaran, “evsiz”liğin sınırında gezdiren işleriyle yedi sanatçı kadına yer veriyor. Ev insanın inşa ettiği yer midir, yoksa doğduğu yerküre midir? Günümüzdeki ekolojik kıyımın ardında yatan yaklaşım doğayı insana yabancı, kendi inşa ettiği binaları ise yuva olarak görüyor. İnsanı doğadan ve diğer yaşam formlarından ayrıştıran bu tutumla, var olma hakkı ancak insan olmanın çevresinde, ona sağladığı fayda çerçevesinde belirleniyor. İnsan dışı olanı kontrol etme çabası kendine de dönüyor, hangi kimlikler ve bedenlerin ait, hangilerinin aitsiz; diktiği evlerin duvarlarına dayanarak hayatta kimin misafir kimin ev sahibi olduğuna karar vermek hakkını kendinde görüyor.

Oysa, “Evinde Gibi Ruhun Evsiz Yerlerde”, Ursula K. Le Guin’in “Hep Yuvaya Dönmek” kitabında yer alan ‘Bulucular Locası’na Katılma Şarkısı’ndan ilham alıyor. Evinden uzaklaştıkça eve dönen bulucuların kabul şarkısını söyleyerek kurgulanmış bir evin ötesinde hayatta, bedende ve aldığı her solukta evde olma halini arıyor. Sezgi Abalı’nın Özge Somersan’la birlikte kaleme aldığı kavramsal metinde serginin teması şu şekilde ifade ediliyor: “Ev kavramının sanatçının imgeleminde farklı form ve anlamlara bürünerek karşımıza çıktığı sergi; hayalle gerçeğin, somutla soyutun, gündelik olanla olağanüstünün kesiştiği yerde duruyor. Ortak düşler kurma gücümüze; kendimizi yeniden anlama, değiştirme ve çoğaltma becerimize işaret ediyor. Sergi bir diğer yanıyla ev’i en öznel anlamıyla ele alırken; ilkin ana rahminde sonrasında aldığımız ilk nefesle kendi bedenimizde varoluşumuzdan beri evle kurduğumuz yaşam boyu süren karşılıklı ilişkinin izlerini sürüyor.”

Çalışmalarına Kasım 2022’de başlanan “Evinde Gibi Ruhun Evsiz Yerlerde”, Kahramanmaraş depremleri sonrasında kendisini sarsıcı bir bağlamda buluyor. BE Contemporary, aslen farklı bir tema için bir araya gelmiş olan sanatçılar ve işlerinin yanı sıra, sanatın birleştiren ve iyileştiren gücüne inanarak, serginin tekinsiz olduğu kadar sağaltıcı etkisine alan açıyor.

 

SANATÇI BIO’LARI

FULYA ÇETİN  (d. 1970, İstanbul)

Fulya Çetin disiplinlerarası çalışan bir sanatçı ve eğitimcidir. Mimar Sinan Üniversitesi Resim Bölümü’nden 1995 yılında mezun oldu. Çok sayıda sergide yer alan sanatçının son dönemde “Saçlar” adlı eseri İstanbul Modern’in koleksiyonuna katılırken, iki eskiz defteri de British Museum koleksiyonuna, bir sene boyunca sergilenmek üzere dahil edilmiştir.

Sanatçı hayatın gerçekleriyle karşılaşmaktan ve yüzleşmekten çekinmez; üretimlerinde gündelik olana içkin güç ve şiddet ilişkilerinden yola çıkar. Nesneler, manzaralar, eylemler üzerinden derinleşir ve evrensel bir imgesel dile ulaşır. Eserleri, izleyiciye bir karşılaşma alanı açar; yaşadıklarımızın altında yatan gerçeklikleri görmeye davet eder.

Seçili Kişisel Sergileri: “Uzadıkça Daha Yakın”, Merdiven art space, 2022;”Dağların Taşların Ağladığı”, Anatol 9, Barın Han, İstanbul, 2019; “Geceden Karanlık”, Sanatorium Sanat Galerisi,İstanbul, 2016; “Havaya Karışan”, DEPO, 2015; “Nehir Altı Nehir” artsümer, 2013; “İyi Geceler”, Manzara Perspectives, 2011, “Tahrip Koleksiyoncusu”, 44a, 2010, “Bahar Temizliği” (Nalan Yırtmaç ile beraber), Karşı Sanat Çalışmaları, 2006.

Seçili Grup Sergileri: “Artists Making Books/ Poetry To Politics”, British Museum,  2022-2023, “Photons”, Wuk/ FZ Viyana, 2022; “Not Behind The Scenes” ArtWeeks Akaretler – Vision Art Platform, 2022;  ‘’Kuş Uçsa Gölge Kalır’’, Nilüfer Belediyesi, Nazım Hikmet Kültür Merkezi, Bursa; 2021-22; “Seçilmiş Yakınlıklar”, Ahmet Yeşil Sanat Galerisi / Mersin, 2022; “Winter is coming” Mebusan 25- Merdiven Art Space, İstanbul, 2019; “İlk Raunt”, Hakan Çarmıklı Koleksiyon sergisi, Galata Rum Okulu, 2018.

Fulya-Cetin-Sessiz-tuval-uzerine-yagliboya-90x95-cm-2021

Fulya-Çetin – Sessiz, tuval üzerine yağlıboya 90×95 cm, 2021  

GÜNSELİ BAKİ (d. 1976, İstanbul)

Günseli Baki, lens temelli görsel sanatçı, fotoğrafçı ve sanat yöneticisidir. Sanat üretiminde ağırlıklı olarak hafıza/mekan; kent/birey ve toplumsal cinsiyet konularıyla ilgilenir. Beden ve cinsiyet temalı çalışmalarında cinsiyet kimliğinin inşasında geçmiş deneyimlerin, içselleştirilen davranışların hafızadaki izlerini araştır ve görünür kılmaya çalışır. Hafıza ve mekan üzerine yaptığı görsel, metinsel üretimler; arşivden beslenen, araştırma odaklı uzun süreli transdisipliner çalışmalara dayanır. Tüm bu çalışmalarda sanatsal ifade aracı olarak fotoğraf, metin, video ve kolaj kullanır. Çalışmalarını kurucularından biri olduğu Sarı Denizaltı Sanat İnisiyatifi’nde, İzmir’de sürdürüyor.

Kişisel Sergi: “Git Üstüne Bir Şey Giy!”, K2 Güncel Sanat Merkezi, İzmir, 2020.

Seçili Grup Sergileri: “FABRİKA I Mekanın Hafızası, Hafızanın Mekanı”,  Odeon Pergamon Kültür Sanat Alanı, İzmir, 2022; “Konuşma Zamanı: Kenti Kadınların Sözü ve Sanatıyla Donatmak”, İstanbul Kadın Müzesi, 2021; “Üç Saniye” – Balconnection / Selçuk, İzmir, 2021; “Özgürlüğün Sesi” – Görülmüştür Kolektifi & Redfotoğraf, Karşı Sanat, İstanbul, 2020; “Durgun Zaman / Yeni Normal”, Sarı Denizaltı /  Çevrimiçi Sergi, 2020; “Kendine Ait Bir Yol – Bir Kentin Psikocoğrafyası”, İzmir 2019; “8 Mart Sergisi”, Amed Şehir Tiyatrosu, Yenişehir, 2019; “Çağrışımlar”, Mecra İstanbul, 2018 ; 5. Uluslararası Diyarbakır Fotoğraf Günleri, Diyarbakır, 2017; “Belgeler’15 Sergisi”, halka sanat galeri, İstanbul, 2016 ; “Fotoğraf Vakfı, Belgesel Fotoğraf Günleri”, Salt Galata, Istanbul, 2015

 

ŞAFAK ŞULE KEMANCI (d. 1975, Istanbul)

Şafak Şule Kemancı İstanbul merkezli, disiplinlerarası çalışan bir sanatçı ve eğitimcidir.

Şafak son dönem çalışmalarında bitki, mineral, insan ya da hayvan olmaya dair sınırların akışkan olduğu, erotik bir queer ekosistem hayal ediyor. Bu ekosistem sanatçının çalışmalarında malzemenin olanaklarını esneterek şekilleniyor. Belli bir zamana ya da mekâna ait olmayan bu ekosistemde izleyici yapay olanla doğal olan arasında bir yolculuğa davet ediliyor. Burası coşkuların, taşkınlıkların davetli olduğu hareketin tükenmediği bir yer.

Şafak’ın eserlerinde yoğun bir emek, bilincin aktığı, zihnin kendini performatif bir sürece bıraktığı noktada işlemeye başlıyor. Kendini tekrar eden desenler, dokular, figürler ve parçalar akıcı biçimde bir araya geliyor. Tekrarların bir araya gelişini, sanatçının uzun süredir bakışını yönelttiği queer ekosistemdeki bitkilerin tekrar tekrar yaprak açmasına benzetmek mümkün.

Lisans eğitimini tekstil tasarım alanında Londra’da Central Saint Martins College of Art and Design’da, yüksek lisansını sanat alanında Goldsmiths University of London’da tamamladı. Sanatçının üretimleri İstanbul, Londra ve San Francisco’da çeşitli mekanlarda sergilendi.

Metin: Fisun Yalçınkaya

Seçili Sergileri: “Kadın Arşivlerinden Yansıyanlar”, Depo, İstanbul, 2022; “All the birds would come to my garden”,(Solo), Depo, İstanbul, 2021; Sauna Online Exhibition,

2021; SINIR/SIZ ALAN, Kiraathane Istanbul Literature House, Istanbul, 2019; Artweeks Akaretler, artSümer, İstanbul, 2019; SINIR/SIZ ALAN, Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi, İstanbul, 2019; SINIR/SIZ, Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi, İstanbul, 2018; İki Soluk Arasında Dayanışma, Zapata, İstanbul 2017; Artists Pick Artists, Art Sümer, istanbul, 2016; Dream Pavillion, Tuyap Sanat Fuarı, İstanbul, 2016; Uykusuzlar Atlası, Halka Sanat/ Galeri, İstanbul, 2016; Timeline, Blok Art Space, İstanbul, 2015.

SENA (d. 1982, İstanbul)

Sena, 2006 yılında Londra, Central Saint Martins Sanat Üniversitesi, Grafik Sanatlar ve Tasarım Bölümü’nden mezun oldu. 2006’da oluşan “Tershane” projesinin iki yaratıcısından biriydi ayrıca Istanbul merkezli Signs of Times sanatçı insiyatifinin de aktif üreticilerindendir.

2008 yılından bu yana İstanbul, Ankara, Londra, NewYork, Basel, Viyana’da çeşitli sergi, sosyal sorumluluk projesi ve fuarda yer aldı. Yedinci solo sergisi ‘7 DİP’ ise Beral Madra’nın küratörlüğünde Dolapdere Evliyagil, İstanbul’da izleyiciyle buluştu. İsviçre Büyükelçiliği tarafından desteklenen, Carole Kambil ve Burçak Yakıcı’nın küratörlüğünde gerçekleşen ‘Kadın ve Sürdürülebilirlik’ projesinde sanatçı olarak yer aldı. Sanatçı Istanbul Büyükdere’de ‘İNAT’ adını taktığı atölyesinde ve Muğla’daki atölyesinde üretmeye devam etmektedir.

Seçili Solo Sergileri: “SENA Debut” , Sleep Center, New York, 2016; “Fantastic “4””, x-ist, Istanbul, 2011.

Seçili Grup Sergileri: “Kadın ve Sürdürülebilirlik”, Cer Modern , Ankara / BarınHan, İstanbul, 2022; “Artweek Akaretler”, Büro Sarıgedik , İstanbul, 2019, “Ormanda Yürüyenler: Sanatçı/Hikaye Anlatıcısı”, Hallarts Gallery, İstanbul, 2019; “Bir kelime, bin mesele”, Galeri BU,  İstanbul, 2018; “Decadence “ , DAS art project , Pera Palas, İstanbul, 2017. 

 

 MONICA PAPI (d. 1984, İzmir)

Monica Papi performans ve video ile yakın üretimlerde bulunan bir şair ve editördür. Lisans eğitimini Yeditepe Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde tamamladı. 2004’ten günümüze dek Ş Dergi, Eşit, Sonat, Duvar, Gard Şiir, Şerhh, Nepal, Pathos, 160. km, Neden, Moero, Kirpi Şiir, Lahitteki Baykuş, Cin Ayşe isimli dergi, fanzin ve dijital mecralarda şiir ve yazıları yayımlandı. 2015 yılında şiir dosyasıyla Arkadaş Z. Özger Şiir Ödülü’nü aldı ve aynı yıl “Râz” adlı şiir kitabı yayımlandı. 2014-2019 yılları arasında şair ve yazar bir ekiple Şerhh Şiir ve Eleştiri Dergisi’ni çıkardı. Derginin şiir seçici kurulunda görev aldı. 2021’de Sagalassos Vakfı desteğiyle Sagalassos’u Keşfedelim adlı çocuk kitabını Eren Ağın ile birlikte kaleme aldı. 2020’de İzmir/Urla merkezli kurduğu sanat ve kültür kolektifi UR Collective, kültürel miras, edebiyat, performans, müzik, tiyatro ve mimarlık gibi alanlarda projeler yürütmeyi hedefleyen disiplinlerarası bir platformdur. 2021’de nazîre şiir videolarından oluşan Nazîreler Kitabı / Book of Responses adlı güncel sanat projesini yürüttü. Bağımsız şiirlerinden oluşan ikinci şiir kitabını yayıma hazırlıyor.

Seçili Proje ve Sergiler: “Nazireler Kitabı”, İzmir, 2021; “Büyüdüğümüz Ev (i geride bırakmak)”, Monitor, İzmir, 2021.

 

YEKATERYNA GRIGORENKO (d. 1996, Mersin)

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden 2019 yılında mezun oldu. Aynı üniversitede yüksek lisans eğitimine devam ediyor.

Aslen Ukraynalı olan ama Türkiye’de büyümüş ve yaşamış olan sanatçı, bu duruma dair “iki kültür ve iki kimlik kazandırmış ama aynı zamanda her iki kültürden de uzaklaştırarak bedenimi, kimliğimi sorgulamama vesile olmuştur” yorumunda bulunuyor. Sanatçı kendi pratiğini şu şekilde özetliyor: “Nasıl kadın olunur, nasıl erkek olunur, ne güzeldir, ne çirkindir, ne doğrudur, ne yanlıştır, ya da kime göre doğrudur, kime göre yanlıştır gibi birçok söylem tüm insanlarda olduğu gibi benim de doğumumdan beri kulağımı çınlatmaktadır. Gerçek bir bilgi niteliği taşımayan ama belli başlı olan bu söylemler simgesel düzeni yani şu anda bulunduğumuz düzeni kurar. Ahlakın Soykütüğü Kitabında Nietzsche bu durumu destekler nitelikte bir söylemde bulunur; “Bazı ahlak biçimleri bir özneyi gerektirdiği için bu gerekliliğin bir sonucu olarak özneyi kurar” der. Nietzsche’nin bu söylediği aslında kimliğin ne kadar kaygan bir zeminde olduğunu göstermekte ve hayvanla aramızda oluşan sınırı net bir şekilde belli etmektedir. Hayvan tabusuz ve çırılçıplaktır. Benim üretimlerim de bu kaygan zeminde olmaktan çok gerçek dünyanın duygu ve hissiyatlarını barındırmaktadır. Tabusuz olan hayvanın yaşamına olan hayranlığımla işlerimi ilerletmekteyim.

Öğretilmiş güzel, öğretilmiş doğrular ile değil; çirkin, yanlış ve iğrencin estetiğini izleyiciyle buluşturmayı amaçlamaktayım. Bulunduğumuz gerçeği reddederek tükenme noktasındaki güzellik çerçevesi içerisinde yeni bir gerçeklik arayışına çıkmaktayım. Benim sapkınlıklarım, arzularım, iç güdülerimde gerçeklikten uzaklaşarak üretimlerime yansımakta ve bir hayvan gibi tüm çıplaklığımla sanatı kucaklamaktayım. Bedenin maddeselliğine odaklanarak ölüm, doğum, acı, şehvet, tiksinti, arzu hallerini direkt olarak izleyiciye sunmaktayım. Çalışmalarımın çoğunda da görülen dikiş nakış pratiği kadının, annenin, doğumun ve üremenin kutsallığına değinerek her seferinde üretimlerimle hayvan gibi ulu ortada bir doğum gerçekleştirir ve içinde kendi oyunumu kurarım.”

Yekateryna-Grygorenko-Before-The-Common-Era-Kagit-uzerine-karisik-teknik-25x35cm-2022-scaled

Yekateryna Grygorenko Before The Common Era, Kağıt üzerine karışık teknik, 25x35cm-2022

SEZGİ ABALI (d. 1979, Mersin) 

Sanatçı, küratör ve eğitimcidir. Marmara Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı lisansının ardından, Yeditepe Üniversitesi’nde Sanat Yönetimi alanında yüksek lisansını tamamladı. Uzun zaman aynı üniversitede ders verdikten sonra, 2011 yılında kâr amacı gütmeyen, bağımsız bir sanat inisiyatifi ve  uluslararası konuk sanatçı programı olarak İstanbul’da hayata geçirilen halka sanat projesi’nin kurucu ve yürütücülerinden oldu. Yerel ve uluslararası proje ve sergilerde sanatçı ve küratör olarak yer aldı. Üretimleri ve kürasyonunu yaptığı sergiler İstanbul, İzmir,  San Francisco ve Galler’de sergilendi. Contemporary Istanbul  ’14, ‘15, ‘18 ve ARTIST Istanbul ‘16 uluslararası sanat fuarlarında yer aldı. Katıldığı sergiler içinde; Türkiye, Fas ve İskandinavya’dan 115 kadın sanatçının katılımıyla ve Danimarka Sanat Vakfı desteğiyle gerçekleşen bir kamusal alan projesi olan BILLBOARD ISTANBUL 2020  de yer alıyor. Sanatsal üretimini çoğunlukla kişisel tarih, hafıza ve hatıra gibi konular üzerinden araştırma, arşiv, hikaye anlatımı, fotoğraf ve yerleştirme gibi mecralar aracılığıyla sürdürüyor. Urla ve İstanbul’da yaşıyor ve üretiyor.

Seçili Sergileri: “Bize Ait Bir Oda”, ARK Kültür, 2017; “Her Anıyla Alıntılanan Geçmiş/ Walter Benjamin’in Tarih Kavramı Üzerine Bir Sergi Denemesi”, DEPO, 2016; “Kusura Bakmayın Çok Değiştiğim için Sizi Tanıyamadım”, Halka Sanat Projesi, 2013; “Haksız Tahrik”;  Hafriyat, 2009.   sayılabilir.

Sezgi-Abali-Toprak-Olmanin-Dayanilmaz-Hafifligi-Arsivsel-pigment-baski-fotograf-ve-yerlestirme-1_5-1-AP-degisken-olculer-2020-devam-eden-proje-scaled.j


Sezgi Abalı-Toprak olmanın dayanılmaz hafifliği, arşivsel pigment baskı fotoğraf ve yerleştirme 1_5-1-AP-değişken ölçüler, 2020 devam eden proje

Urla’nın İlham Noktası BE Contemporary Art Gallery

 BE Contemporary Art Gallery, 2020’nin Kasım ayında Bahar Eriş Soyoğuz tarafından Urla’da açıldı. Dinamik, yenilikçi ve cesur bir çizgiye sahip BE Contemporary, sanatın kucaklayıcılığına, çağdaş sanatta farklı sorulara ve bakış açılarına alan açıyor. Galeri, Urla’da konumlanan mekânında, eserleriyle ilham kaynağı olan, sanatta ve hayatta sınırları zorlamaktan çekinmeyen ve sanatı yeniden tanımlayan sanatçıların sergilerini sanatseverlerle buluşturuyor.

BE Contemporary çağdaş sanatta kültür, toplum, kimlik gibi daha geniş içeriksel çerçevelerle ilgilenen kültürel diyaloğun bir parçası olarak konumlanıyor. Zengin tarihinden miras eklektik bir kültüre sahip topraklarda yaşayan, günümüzde global olarak etkilenen, teknolojik olarak gelişen bir dünyada çalışan ve eser üreten Türk sanatçıları uluslararası çağdaş sanat alanında temsil etmeyi hedefliyor. Galerinin beraber çalıştığı sanatçılar arasında, çalışmaları hem yurtiçinde hem de yurtdışında önemli kurumların koleksiyonlarında yer alan isimler bulunuyor.

Ziyaretçilere, üç katlı 120 m² iç mekân galeri alanına ek olarak, dış mekân sergilemeleri için kullanılan ve ziyaretleri esnasında keyifle dinlenebilecekleri 24 m² bir bahçe ile Urla’da çağdaş sanatı temsil etmek için önemli bir alan sunuyor.

Galerinin konumlandığı, alternatif bir yaşam arayan birçok kişinin hayali ve yaratıcılığın merkezi olmaya aday Urla, her geçen gün sanat ve gastronomiyle bir kültür merkezine dönüşüyor. BE Contemporary lokal misyonunu da üstlenerek daha fazla izleyicinin çağdaş sanatı deneyimleyebilmesini sağlamak, kültürel alışverişi artırmak ve bir ilham noktası olma amacıyla çağdaş sanat sergilerinin yanı sıra sanatçı rezidansı programları ve çeşitli sanat etkinlikleri de düzenliyor.

Açılış: 02 Haziran 2023, Cuma, Saat: 18.00

Kapanış: 09 Temmuz 2023, Pazar Saat: 18.00

 

Yenice Mah. Park Sokak No:8/2 Urla, İzmir, Türkiye

www.be-contemporary.com.tr

IG @be-contemporary